Sputnikälskling.



"Att vara stark är i sig inget ont. Naturligtvis. Men så här efteråt inser jag att jag var så van att själv vara stark att jag inte försökte förstå svaga människor. Jag var för van vid att vara lyckligt lottad, så jag försökte inte förstå människor som inte var så lyckligt lottade. Jag var för van vid att ha god hälsa, så jag försökte inte förstå smärtan hos människor som inte hade god hälsa. När jag såg människor som hade olika problem och besvär och blev som paralyserade, tänkte jag bara att det var deras eget fel och att de inte ansträngde sig tillräckligt. Om någon klagade och var missnöjd, tänkte jag att det berodde på lättja. Den livssyn jag hade på den tiden var förvisso solid och praktisk, men den saknade en varmhjärtad sida. Och det fanns ingen i min omgivning som gjorde mig uppmärksam på det."


- Haruki Murakami i Sputnikälskling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0