Bukowski- Faktotum

Jag är nu klar med Faktotum, fy farao vad bra!

I Faktotum får vi följa Charles Bukowskis alter ego Henry Chinaski när han med flaskan i högsta hugg flyttar mellan olika städer i USA. Han söker arbete, börjar arbeta och får sparken om vartannat. Kärleken till spriten och kvinnorna präglar hela historien och man finner alltid Chinaski med bläckan i hand och nakna spiror i sinnet.

Bukowskis text är helt underbar, boken är uppbyggd i små kapitel som gör att den enkelt kan läsas på en pub, ett fik, eller på resande fot.

Det trasiga innehållet varvas med vass kritik mot folk som följer strömmen och humoristiska dialoger. Mycket mörk humor lämnas mellan raderna men för den som är lagd i rätt humoristiska ådra är det briljant.

Faktotum får faktiskt 5 lik av 5 möjliga av mig. Jag pendlade mellan en stark 4:a och en svag 5:a, men eftersom att det är så orginellt och snyggt så slog jag till på sistnämnda.

Citat från boken finns här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0